Koploper binnen haar sector wil continu stappen maken
Amsterdam Standard, een technologiebedrijf gevestigd in Nederland en Polen, staat bekend om zijn expertise in het ondersteunen van startups met capaciteit en technische kennis. De afgelopen jaren was het bedrijf vooral gericht op commercieel succes, zoals hogere winsten en meer salaris. Echter, voor oprichter Leopold van Oosten was dit niet meer voldoende. “Als vader van twee jongens voelde ik de noodzaak om verder te kijken. Europa stond afgelopen zomer in brand, en het werd me duidelijk dat er meer is dan alleen commercieel succes,” vertelt Leopold. Dus investeerde de onderneming fors in de obligaties van Zonneweide Nijnselseweg als onderdeel van haar groene ambities.
Een keerpunt richting klimaatverandering
Amsterdam Standard besloot vorig jaar zich actief in te zetten voor het klimaat. Na een grondige screening van hun huidige klantenbestand, bleek dat drie van hun klanten actief zijn in de ‘Climate Tech’ sector. Dit inspireerde Leopold en zijn team om zich verder te verdiepen in deze sector. “We zagen dat we met onze technische kennis daadwerkelijk impact kunnen maken,” zegt Leopold.
Deze nieuwe focus leidde tot een strategische verandering binnen het bedrijf: de volledige aandacht gaat nu uit naar ‘Climate Tech’ startups. Leopold benadrukt: “We willen deze startups helpen om tractie te krijgen en impact te maken. Daarnaast merken we dat de ondernemers in deze sector meer betrokken zijn en betere producten leveren. Dat vinden we zelf ook interessanter.”
Van idee naar actie
In lijn met hun nieuwe missie besloot Amsterdam Standard niet alleen hun klantenkring te veranderen, maar ook hun eigen bedrijfsvoering te verduurzamen. “Als we onze klanten goed willen bedienen, moeten we ook zelf het goede voorbeeld geven,” aldus Leopold van Oosten. Het bedrijf stelde zich ten doel om binnen één jaar 50% reductie in hun CO2-uitstoot te realiseren, en binnen twee jaar dat volledig naar nul te brengen.
Voor onze sector is dat relatief eenvoudig, omdat deze voornamelijk bestaat uit kantoren en reizen. Dus wil Leopold van Amsterdam Standard ook een voorbeeld zijn voor zijn sector.
Deze doelstellingen worden op verschillende manieren aangepakt: zo is het bedrijf verhuisd naar een nieuw kantoor en is men zelf groene stroom gaan inkopen. Het onderzoekt hoe ze hun reizen duurzamer kunnen maken, minder vliegen en bijvoorbeeld volledig over te gaan op elektrische auto’s.
“Idealiter willen we zelf onze eigen energie opwekken, bijvoorbeeld door zelf een eigen zonne-energieproject in Polen op te starten,” legt Leopold uit. Dit blijkt echter niet eenvoudig te zijn, vooral vanwege de vele langdurige procedures die erbij komen kijken.
Zakelijk investeren in zonne-energie
Omdat dit op korte termijn nog niet haalbaar is en men ook direct wil verbeteren, besloot het bedrijf te investeren in de zon-obligaties van Zonneweide Nijnselseweg. Door te investeren in deze groene stroomproductie zorgen we als organisatie voor meer duurzame energieopwekking en leren we tegelijkertijd van het proces,” zegt Leopold van Oosten.
Directeur Leopold van Oosten van Amsterdam Standard en directeur Sven Pluut van Zonhub
Business opportunity in plaats van compliance
Leopold van Oosten benadrukt dat investeren in duurzaamheid ook financieel aantrekkelijk is. “Duurzaamheid levert ook gewoon geld op,” stelt hij. “Deze obligaties geven gemiddeld 7% rente. Als je dat vergelijkt met rente bij de bank, is dit een veel betere optie.”
Bovendien wil het bedrijf een voorbeeld zijn voor hun medewerkers, klanten en andere stakeholders. “We doen dit niet vanuit een compliance-oogpunt, want dat motiveert niemand. Dit is ook een business opportunity: welke kansen liggen er voor ons als we zo goed mogelijk gaan verduurzamen?”
Voor onze klanten wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Met de nieuwe CSRD-verplichtingen, waarbij ook de totale supply chain in aanmerking wordt genomen, is het voordelig voor ons om hier een koploper in te zijn.
Op vele niveaus stappen zetten
Daarnaast wil Leopold van Oosten zijn medewerkers aansporen om goed te doen. “Het salaris is hier goed. Veel van hen investeren nu in crypto en aandelen, maar ook zij mogen meer doen op het gebied van duurzame investeringen,” aldus Leopold. Als werkgever van 140 medewerkers kunnen we ook op die manier impact maken.
Voorbeeld voor andere organisaties
Amsterdam Standard wil graag het voorbeeld zijn voor andere organisaties en laten zien wat direct al mogelijk is.
Amsterdam Standard toont aan dat duurzaamheid niet alleen een morele keuze is, maar ook een strategische bedrijfsbeslissing die kansen creëert. Door te investeren in groene energie en zich te richten op ‘climate tech’ startups, bewijst het bedrijf dat commercieel succes en maatschappelijke verantwoordelijkheid hand in hand kunnen gaan.