Investeren in zonne-energieprojecten kan vragen oproepen. Daarom beantwoorden we in dit blog de meest gestelde vragen over ZonneDelen.
1. Wanneer wordt de ZonneRente uitgekeerd?
Eén jaar na de officiële uitgiftedatum van de ZonneDelen wordt de ZonneRente berekend. De ZonneRente is gebaseerd op de stroomopbengst van het zonne-energieproject van het afgelopen jaar en de berekende energieprijs (Endex). Als alle gegevens zijn gecontroleerd, doorgaans na drie weken, wordt de ZonneRente uitgekeerd op je bankrekening. Er zijn twee opties:
- Verrekening door de eigen energieleverancier mits je klant bent bij de samenwerkende energieleverancier van het zonneproject. Je krijgt dan ook extra rendement uitgekeerd.
- Verrekening door ZonnepanelenDelen als je geen klant bent bij de samenwerkende energieleverancier.
2. Mijn project levert geen zonnestroom op?
Dat kan komen omdat het project nog niet voltooid is, de monitoring is uitgevallen of in uitzonderlijke gevallen omdat er geen productie is.
- Een zonne-energieproject produceert stroom als het systeem voltooid is. De opbrengsten van jouw ZonneDelen volg je via de persoonlijke portal MijnStroom , de ZonneDelen app en het maandelijkse overzicht wat gemaild wordt.
- Is het systeem voltooid, maar is er geen productie? Dan is de monitoring niet goed geïnstalleerd of uitgevallen. Dat wordt dan voltooid of hersteld. De gemiste productie wordt toegevoegd op de dag dat het project weer online is. Er is dan een piekproductie te zien is. Goed te weten is dat alle geproduceerde zonnestroom meetelt voor de verrekening van de ZonneRente, ook als deze niet direct zichtbaar is.
- In uitzonderlijke gevallen levert een project geen stroom op door een mankement in het zonnesysteem. De projecteigenaar doet er alles aan om het mankement te verhelpen zodat er weer stroom wordt opgewekt die telt voor de ZonneRente.
3. Waar kan ik mijn gegevens aanpassen?
In de persoonlijke portal MijnStroom vul je heel eenvoudig je persoonlijke gegevens aan of wijzig je ze. Bijvoorbeeld via welk e-mailadres je bereikbaar bent of bij welke energieleverancier je zit. Je bankrekeningnummer wijzigen doen wij voor je. Stuur een afgeschermde foto van je bankpas naar support@zonnepanelendelen.nl. Vanuit de regelgeving om fraude te voorkomen, mogen we bankrekeningnummers alleen wijzigen als we bewijs hebben dat het bankrekeningnummer daadwerkelijk op de doorgegeven naam staat.
4. Hoe kan ik MijnStroom activeren en gebruiken?
Toegang tot de persoonlijke portal MijnStroom krijg je automatisch nadat het zonneproject waar je in hebt geïnvesteerd volledig gefinancierd is en de ZonneDelen officieel zijn toegewezen en uitgegeven. Op het bij ons bekende e-mailadres ontvang je een login voor MijnStroom. Wegens veiligheidsredenen is deze link beperkt geldig. Is jouw link verlopen? Vraag een nieuwe aan via support@zonnepanelendelen.nl. De login is ook te gebruiken in de ZonneDelen app zodat je jouw eigen investeringen 24/7 kunt bijhouden.
5. Hoe lang duurt de bouw van mijn project?
De bouwtijd van een zonne-installatie op een dak is doorgaans eerder gerealiseerd dan op grond of water. Ook de grootte van het project is bepalend voor de bouwtijd. Gemiddeld duurt de bouw tussen de drie weken en drie maanden. Zonne-energieprojecten lopen soms uit. Mogelijke redenen zijn:
- Weersomstandigheden: tijdens vorst is het niet mogelijk om zonnepanelen op de grond te plaatsen en installateurs mogen vanwege de veiligheid niet alle daken op.
- Netbeheerders of andere partijen: bij zonne-energieprojecten zijn veel partijen betrokken, afstemming met al deze betrokkenen vergt de nodige tijd.
- Projecten kunnen te kampen hebben met te late of incomplete levering van materialen.
Alle meest gestelde vragen en antwoorden
Op de kennisbank van ZonnepanelenDelen vind je de meest gestelde vragen en antwoorden terug. Kom je er niet uit of wil je persoonlijk contact? Op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur staan we voor je klaar op telefoonnummer +31(0)20 435 75 47. Of stuur een email naar info@zonnepanelendelen.nl.