Extra vraag en opslag duurzame stroom door elektrisch rijden

Het is niet de vraag of de transitie van de auto-industrie van benzine naar elektrisch rijden er komt, maar wanneer het kantelpunt is. Bloomberg heeft er een mooi stuk over gemaakt dat ook direct de impact laat zien voor de oliemarkt. De elektrische automarkt groeit snel en voorspellingen zijn lastig. Maar de grote verandering komt eraan! Zeker nu Tesla op 31 maart de Model 3 aan gaat kondigen. Het model dat de elektrische auto ‘mainstream’ moet gaan maken en een range heeft van circa 300 kilometer.

Ook de overheid lijkt al door te hebben dat het sneller gaat dan eerst gedacht.

Dat niet alleen, het plan ligt er nu in de tweede kamer om te streven om vanaf het jaar 2025 alleen nog naar emissieloze auto’s te verkopen. Alle signalen zijn er dus nu dat de omslag naar elektrisch rijden nu heel dichtbij komt.

Van zwart naar groen

In dit blog in het kort de impact van elektrische mobiliteit op de vraagkant van elektriciteit. De conventionele auto-industrie wil ons graag doen geloven dat rijden op electriciteit juist meer vervuilend is dan op benzine. Misschien hebben ze nog wel gelijk ook. Nu. Dit komt omdat veel van de elektriciteit nu nog wordt opgewekt door kolen. Daar kun je natuurlijk zelf wat aan doen door groene stroom af te nemen, ook voor je elektrische of hybride auto.

De lezers van dit blog zijn niet ‘gemiddeld’. Verre van. Die steken de eigen nek uit om te zorgen dat de wereld er voor de volgende generatie ook nog goed leefbaar is. Toch ga ik voor het gemak in dit blog uit van een gemiddeld Nederlands gezien om het makkelijk te maken met onderstaande berekening.

ev-sales

Duurzaam elektrisch rijden

Het overstappen van de oude verbrandingsmotor naar elektrisch rijden heeft natuurlijk flinke impact op de electriciteitsvraag per huishouden. De overstap naar een full electric auto vanaf een benzine variant zorgt voor een verhoging van de elektriciteitsvraag met ongeveer 4.000 kWh per jaar. Er van uitgaande dat men gemiddeld 20.000 kilometer per jaar rijdt en er een verbruik van 1 kWh op 5 kilometer is bij elektrisch rijden.

Elektriciteitvraag per huishouden verdubbeld

We merken vaak dat een kWh de gemiddelde Nederlander niet veel zegt. Om dit in verhouding te zetten: een gemiddeld huishouden heeft een verbruik van ongeveer 3000 kWh per jaar. Door over te stappen op elektrisch rijden vanaf een verbrandingsmoter, stijgt de vraag dus gemiddeld met 4.000 kwh per jaar (bij één auto). Ruim een verdubbeling dus van de elektriciteitsvraag. Om de Nul-op-de-Meter in de eigen meterkast te krijgen wordt voor een gemiddeld huishouden met een elektrische auto dus een flinke uitdaging. 7.000 kWh per jaar heb je minstens 25 zonnepanelen voor nodig omdat te compenseren. Veel huishoudens zullen niet de dak capaciteit hebben om zoveel zonnepanelen neer te leggen. Gelukkig kunnen we nu in de energiebehoefte voorzien met ZonneDelen van een collectief zonne-energieproject. Op deze manier zorgen we samen voor meer duurzame energie dat gebruikt kan worden voor onze elektrische auto’s!

Batterij opslag

Niet alleen zorgt elektrisch rijden voor minder CO2-uistoot maar het biedt ook de mogelijkheid om het energienet beter in balans te houden. In een elektrische auto zit een grote batterij. Zo zit in de Nissan Leaf een opslag van 24 kWh, in de Tesla Model S een batterij van 85 kWh. De verwachting is dat elektrische auto’s en batterijopstal in de toekomst een rol gaan spelen in het elektriciteitsnetwerk voor het tijdelijk opslaan van energie. En ook het mogelijk terug leveren van energie bij veel vraag. Dat is nu met 10.000 volledig elektrische auto’s in Nederland nog niet het geval. Als we in de nabije toekomst 2 miljoen auto’s (25% van totaal) hebben met een gemiddelde batterij van 50 kWh, dan maakt dat wel degelijk verschil. Dat is 100 miljoen kWh opslag. Bij het huidige productievermogen in Nederland van 31,5 miljoen kW (31,5 gW)en gemiddeld elektriciteitsverbruik van zo rond de 16 gW. Als echt al het andere faalt kunnen we toch nog uren door op de energie opslag mogelijkheid in de elektrische auto’s.

Verre toekomstmuziek? misschien, maar hopelijk kunnen we samen de toekomst snel dichterbij halen!

Tags: , ,
  • Victor Decker

    Fijn artikel! Ik heb veel informatie gelezen waar ik nog geen flauw benul van had. Ikzelf heb een jaar geleden een elektrische auto gekocht, namelijk de mitsubishi i-miev. De grootste reden waarom ik elektrische rij is omdat het beter is voor het milieu. Ik ben mij namelijk zeer bewust van mijn ecologische voetafdruk. De voor en nadelen van elektrisch rijden staan mooi op een rijtje in dit artikel http://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/voor-en-nadelen. Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn auto maar hij heeft mij wel zeer veel gekost. Een jaar geleden ben ik een autolening daarvoor aangegaan, want zonder deze was het mij nooit gelukt om mijn auto te kopen! Voor je een autolening aangaat raad ik jullie btw wel aan om eerst dit artikel te lezen https://www.topcompare.be/nl/blog/autolening-alles-wat-u-moet-weten
    Groetjes van Victor